Dagens NO NO

Dagens lärdom låter väl ungefär såhär :

- Spring inte med en tajt åtsittande (tung) viktväst om du har en tröja med dragkedja under, jäääääklar vad sår och skav jag har nu. Självklart så var jag för envis som vanligt för att stanna och springa hem när jag kände att det började skava, utan tänkte "att det är ändå inte så långt kvar"..

Förutom det (och skoskav, dags att köpa nya dojjor med..) så gick löpturen super!! Jättehärligt väder och trots tung last så kändes benen skapligt lätta! 
Jag är absolut ingen snabb löpare, och särskilt inte när jag har västen på mig (sprang idag 20km på ca 2h 7min). Men det har aldrig riktigt varit mitt mål heller. Det är ju liksom långdistans som jag vill hålla på med, det är inom det som jag känner (om man får säga så om sig själv hehe) att jag har talang. Det känns som att jag bokstavligen kan springa hur långt som helst när jag kmr in i mitt lunk. Sedan har jag läst att det är snabb passen och intervallerna sliter mer på kroppen och att lugna långpass ska vara skonsammare. Och att det är antalet mil som räknas om man vill springa maraton och ultra lopp, det gäller att samla på sig så många som möjligt och helst då och då lägga upp långpassen två dagar i rad. 

Sedan är det ju även här precis som inom ridningen, det finns hundra olika "teorier" och sätt att lägga upp sin träning :) 
Man får helt enkelt hitta sin egen väg. 

Imorgon så ringer kl på 05.40, kl 06 rullar bilen ut från gården och mot Olstorps motioncentrum med grannen! Har blivit utmanad på 7km löpning, så imorgon hoppas jag att jag får upp lite fart ;)


| | Kommentera |

Officiellt

Nu är det officiellt att lördagen den 24e september så återförenas jag med Nepal! 
Kan knappt bärga mig, den här gången har jag "mer kött på benen", och vet bättre hur och vad jag ska packa. 
En 22 dagars resa där den största delen av tiden spenderas i bergen med folk jag inte känner, vilket äventyr det kommer bli! Det är galet vad man växer som person, när man ser hur mkt man faktiskt vågar och klarar av.

Detta ska firas med en planerad 20km runda (med en 5 kilos viktväst på mig).

Min viktväst kmr ifrån XXL (299kr) och har en maxvikt på 5kg.. Det gäller att vänja kroppen långsamt vid dessa och lägga på väldigt lite vikt i taget då det är lätt att få överbelastnings skador! Jag har tränat med min i.. 8-9 månader nu? Och har tagit det väldigt lugnt. Max 1-2 pass i veckan. Nu överväger jag dock att köpa en med mer vikter på, särskilt med tanke på hur mkt jag ska bära vikt jag ska bära under stor fysiskt påfrestning i Nepal.. :)


| | Kommentera |

En ofrivillig vila

Idag så är det andra dagen i rad som jag har tvingats tygla mig själv och skippa löpardojjorna pga extrem heshet och nu även hosta.
Trist då jag var väldigt taggad över den nya träningsplanen som jag tänkt mig. 
Har ju en hel del olika mål att träna inför nu, bla, Vansbro simmet (3km och en del av den svenska klassikern), helagsmaraton (sägs vara Sveriges tuffaste...), lindingö loppet (en del av den svenska klassikern) och sedan toppförsöket till Lobuche Peak.
Allt detta är förlagt inom 5månader, så nu gäller det att tänka smart och allsidig träning.
Jag måste nog slopa idén som jag kört på senaste året, som har gått ut på att endast fokusera på löpningen.

Jag är riktigt peppad inför alla målen och det ska bli sjukt kul att sätta igång träningen ordentligt nu! (eller...ordentligt kanske lät fel med tanke på att jag senaste året sprungit 6-10mil/v, låt mig omformulera mig och säga att det ska bli sjukt kul att börja träna mer målmedvetet!)


Direkt efter jobbet idag så var jag bjuden på grill hos grannarna, har sedan ägnat kvällen åt att hjälpa de flytta tvärs över "gatan". En mysig valborg, spenderad med fina vänner :) 

Upp