Första inlägget

Hej! Som många i min närhet kanske vet, så älskar jag både träning och uttmaningar (och självklart att dokumentera de under tiden!). Så för att inte helt trötta ut mina vänner på faceook och instagram, men samtidigt kunna skriva av sig ang mina resor, träningar och mål så tänkte jag, varför inte starta upp en blogg?
Här kan jag fullkomligt spy ur mig träningstips och löppass, awsume!
 
Så välkommen, till min ultra träningsblogg ;)
Idag så anmälde jag mig på en resa som är ett toppförsök till Lobuche Peak. Toppen ligger på 6100m och det är riktigt högt (över 6000m så brukar man säga att syrgas är nödvändigt). Mitt höjdrekord sedan innan ligger på ca 5550-5650 (Kala Pathar). 
Förutom de så har jag även varit på Nanarjun Peak (5090m) och Mount Everest BC (5364m).
På den resan så var jag den enda i gruppen som tack och lov inte påverkades av höjden alls (fick inte ens huvudvärk), så det bådar gott inför detta, även om man självklart aldrig vet hur kroppen reagerar på sånna här höjder.
Den här resan är snäppet vassare och svårare än den senaste trekkingen jag gjorde då det även ingår klättring på denna, vi kommer stundtals gå inspända och jobba med isyxor och stegjärn. Under denna resa så kommer vi även sova vissa nätter i tält (sist så sov vi i oisolerade teahouses). Så "expeditions känslan" under denna resa kommer vara betydligt mer påtaglig. På den här resan så kan det även vara personer från hela världen (sist så reste jag med ett svenskt företag), vilket gör det ännu mer spännande och "outside the comfort zone".
Lite roligt är att Lobuche även är det berget som många förbereder sig på inför att bestiga Mount Everest till toppen och här är det inte lika mkt folk som på tex Island Peak.
 
Rent fysiskt (förutom syret och höjden) så kommer det även vara tuffare. Vi kommer bära tyngre ryggsäckar (15kg istället för 6-7kg som sist), det låter inte så mycket, men på den hjöjden, med den tuffa vandringen/klättringen och i kombon med det tunna syret så vet jag att det kommer vara sjukt kämpigt. Så nu gäller det att verkligen förbereda sig fysiskt, för ju mer förberedd och desto starkare man är, desto mer kommer man kunna njuta av resan och vyerna!
 
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp